Plannen voor vrijkomende locaties Kompaan College in Vorden

De bouw van het nieuwe Kompaan College aan de Almenseweg in Vorden vordert gestaag en de planning is dat het nieuwe schoolgebouw na de kerstvakantie 2024/2025 in gebruik genomen wordt. Dit betekent dat in het voorjaar van 2025 de huidige locaties van de VO-school aan Het Hoge 41 en de Nieuwstad 49 vrijkomen en aan de gemeente worden overgedragen. B en w besloten op 1 oktober 2024 onderzoek te doen naar twee mogelijke ontwikkelingen. De bedoeling is voor de locatie Nieuwstad een woningbouwplan te ontwikkelen. Voor de locatie Het Hoge besloten b en w te onderzoeken of het pand de komende 10 jaar behouden kan blijven voor onderwijs aan de jonge vluchtelingen die in Bronckhorst gehuisvest gaan worden. Ook willen zij hier tijdelijk de inburgering van statushouders organiseren. Omwonenden zijn door ons over de plannen geïnformeerd en er zijn bijeenkomsten.

Nieuwstad  

Wij zijn van plan om voor de schoollocatie aan de Nieuwstad 49 een woningbouwplan te ontwikkelen. We gaan aan de slag met een haalbaarheidsonderzoek naar de mogelijkheden voor woningen op deze plek. Naar verwachting is dit in het voorjaar van 2025 gereed. Doel is een mooie aanvulling te realiseren op het huizenaanbod in Vorden. De Kompaan locatie aan de Nieuwstad is gezien de staat van het gebouw en de beschikbare ruimte niet geschikt voor het voortzetten van onderwijs.  

We vinden het als gemeente belangrijk dat iedereen goed kan wonen en kan blijven wonen in Bronckhorst. Daarvoor zijn veel nieuwe woningen nodig. De planning is om tot 2030 1.700 tot 2.200 woningen te bouwen, met name voor starters, senioren en jonge gezinnen. Het streven is het realiseren van de juiste woning voor de juiste doelgroep op de juiste plek. Bij het beoordelen van alle woningbouwplannen houden wij rekening met behoefte, betaalbaarheid, ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid.  

Het Hoge

Samen met het COA zijn we bezig locaties te realiseren voor de opvang van jonge vluchtelingen van 13 t/m 17 jaar. We hebben daarvoor gemeentelijke terreinen aangewezen in Vorden en in Hengelo. De Internationale Schakel Klas (ISK) is het onderwijs voor anderstalige jongeren van die leeftijd. De ISK's in Zutphen en Doetinchem zijn de afgelopen tijd flink gegroeid en hebben onvoldoende lokalen voor onderwijs aan de leerlingen die we in onze gemeente gaan opvangen. Voor de kwaliteit van het onderwijs en voor een veilige leer- en werkomgeving van de jonge vluchtelingen in Bronckhorst is het wenselijk om hen op één ISK locatie te huisvesten. Het is een kans om hiervoor de vrijkomende locatie aan Het Hoge in te zetten. Met een haalbaarheidsonderzoek willen we nader onderzoeken of het schoolgebouw geschikt gemaakt kan worden voor het bieden van onderwijs aan deze groep. 

Daarnaast willen we vanaf begin 2025 de inburgeringlessen van statushouders in Bronckhorst tijdelijk verzorgen in enkele lokalen aan Het Hoge. Op de huidige locatie in Zelhem is te weinig ruimte. We onderzoeken of de inburgeringslessen verplaatst kunnen worden naar Het Hoge totdat een permanente oplossing klaar is voor de huisvesting van dit onderwijs (naar verwachting eind 2025). 

Bouwkundig en technisch onderzoek moet uitwijzen wat de kosten voor noodzakelijk onderhoud en enkele duurzaamheidsinvesteringen zijn voor het voorzetten van onderwijs aan jonge vluchtelingen op de locatie de komende 10 jaar. Op dit moment is 10 jaar ook de termijn waarvoor de tijdelijke opvanglocaties in onze gemeente worden gebouwd. De verwachting is dat het haalbaarheidsonderzoek eind 2024 (later in december) gereed is. 

Acute opvangproblematiek

Nederland kent een acute opvangproblematiek voor vluchtelingen. Gemeenten en COA moeten opvangmogelijkheden realiseren en Bronckhorst wees in het voorjaar en de zomer twee plekken aan waar opvanglocaties komen voor 80 vluchtelingen van 13 t/m 17 jaar per locatie. Het rijk heeft ons opgelegd om 221 asielzoekers op te vangen. We zoeken nog een 3e locatie elders in Bronckhorst. Op www.bronckhorst.nl/opvangvorden is meer te lezen over de te bouwen opvanglocatie in Vorden.     

Woningbouw

Door dit plan zou woningbouw op deze locatie aan Het Hoge voorlopig geen doorgang vinden. In Vorden staan de komende tijd echter meerdere bouwplannen op stapel, waaronder aan de Almenseweg, op het terrein van de Vordering en op het terrein van voormalige drukkerij Weevers aan de Nieuwstad. Ook is de bedoeling de Kompaan vestiging aan de Nieuwstad hiervoor zoals gezegd te ontwikkelen.  

Contact  

Heeft u vragen over (de haalbaarheidsonderzoeken naar) de herontwikkeling van beide Kompaan locaties? Dan kunt u dit contactformulier invullen of ons bellen, via tel. (0575) 75 02 50.  

Veel gestelde vragen en antwoorden

Zijn er informatiebijeenkomsten over deze plannen?

In oktober zijn voor omwonenden van beide locaties bijeenkomsten geweest. Zodra meer bekend is over de uitkomsten van de haalbaarheidsonderzoeken naar Het Hoge (naar verwachting eind 2024) en de Nieuwstad (naar verwachting voorjaar 2025) organiseren we opnieuw bijeenkomsten voor omwonenden van de locaties.

Hoeveel leerlingen zitten er nu op het Kompaan Vorden en hoeveel daarvan zitten in het gebouw aan Het Hoge

Op het Kompaan College zitten ruim 400 leerlingen waarvan ca. 275 op Het Hoge en ca. 150 aan de Nieuwstad. 

Waar gaat het haalbaarheidsonderzoek van de locatie Het Hoge over?

Het haalbaarheidsonderzoek gaat over het gebouw. Is het gebouw voor de komende 10 jaar nog bruikbaar als onderwijsinstelling. De verkeersveiligheid wordt waar van toepassing meegenomen in het onderzoek. Dat geldt ook voor sociale veiligheid.

Wat houdt ISK onderwijs in?

Ieder kind verdient het om zich te kunnen ontwikkelen tot de beste versie van zichzelf. Dat geldt ook voor nieuwkomers (vluchtelingen). ISK staat voor Internationale Schakel Klas. Het is de school waar anderstalige leerlingen van 12 tot 18 jaar leskrijgen, die de Nederlandse taal (nog) niet voldoende Nederlands spreken om in het Nederlandse onderwijs te kunnen instromen. De focus ligt op Nederlandse taal, rekenen, sporten en deelname aan de samenleving. Doel is dat zij zo snel mogelijk in het reguliere onderwijs kunnen instromen.

Welkom op de ISK Zutphen 

Hoeveel personen zouden les kunnen krijgen op de locatie in de mogelijk nieuwe situatie?

Het haalbaarheidsonderzoek moet uitwijzen of de school ruimte kan bieden voor de 221 leerlingen uit de opvanglocaties. Is dat het geval, dan starten de leerlingen gefaseerd. De eerste groep van 80 leerlingen uit de opvanglocatie Hengelo stroomt op zijn vroegst na de zomervakantie 2025 in. Verwachting is dat de volgende 80 leerlingen vanuit de locatie Vorden op zijn vroegst eind 2025/begin 2026 zullen instromen en tot slot de laatste groep vanuit de nog nader te bepalen 3e opvang locatie. 

Daarnaast is er dus het onderwijs aan statushouders (zie de vraag over inburgering statushouders). Dit gaat om ongeveer vier groepen van 15 personen. 

Op hoeveel dagen in de week vindt het onderwijs plaats en op welke tijden?

De ISK-leerlingen gaan 5 dagen per week van 09.00 -14.30/15.00 uur naar school. De statushouders krijgen 3 dagen per week les tussen maandag tot en met vrijdag 09.00 en 16.15 uur, volgens een lesrooster. De zomervakantie is voor hen 4 weken i.p.v. 6 weken. Zij komen met de fiets of met het openbaar vervoer

Wat zijn de ervaringen van omliggende bewoners ISK Doetinchem en Zutphen?

ISK Zutphen en Doetinchem geven aan zelden klachten uit de buurt te krijgen. In Doetinchem is een tijdje geleden sprake geweest van ‘hangen/staan' rond een bruggetje. Bewoners hebben goede contacten met de locatieleiding. School is vervolgens regelmatig gaan controleren tijdens pauzes en is het gesprek aangegaan met de jongeren. De situaties is verbeterd en onlangs kreeg de schoolleiding het bericht van een buurman dat hij heel tevreden is met de verbeterde situatie. Het ISK geeft aan het belangrijk te vinden dat zij goed benaderbaar zijn voor de buurt en blijven graag in gesprek als iets niet goed gaat.

Hoe gaat het ISK om met getraumatiseerde jongeren?

Het ISK is anders dan het reguliere onderwijs. Zij bieden een bijzondere inclusieve vorm van onderwijs. Er wordt vooral ingezet op een dagritme en het bieden van structuur. Met maatwerk, individuele begeleiding en gezamenlijke activiteiten helpen ze iedere leerling zo goed mogelijk op gebied van persoonlijke ontwikkeling en bij het vinden van een nieuwe veilige sociale omgeving.

  • Het ISK heeft een zorgteam om hiermee om te gaan.
  • Leerlingen hebben de hele dag les van dezelfde docenten. Een vast gezicht helpt in de continuïteit van het onderwijs.
  • Mentoren zien hun leerklingen 15 uur per week dat is vele malen vaker dan op een reguliere school.

Hoe wordt inburgering statushouders geregeld?

Gemeente Bronckhorst heeft de opdracht vanuit het rijk om statushouders te huisvesten. Statushouders zijn asielzoekers die een vergunning hebben gekregen en in Nederland mogen blijven. Het COA koppelt deze mensen aan een gemeente. Gemeenten moeten zorgen voor passende woonruimte voor statushouders en ondersteuning zodat zij kunnen meedoen in onze samenleving. De statushouders krijgen reguliere woningen/kamers toegewezen. Zij gaan niet in de school wonen, enkel lessen volgen.

De statushouders krijgen 3 dagen per week les. Binnen de gemeente gaat het over 4 groepen van 15 personen. De andere dagen participeren zij in onze samenleving door (betaald) werk uit te voeren. Voor hen hebben we in 2025 tijdelijk (voor een jaar) een locatie nodig, daarna opent hun permanente locatie elders. We overleggen met VO Achterhoek of de groep enkele lokalen op de locatie Het Hoge kan huren. Hierover komt later in december ook meer duidelijkheid.

De jongeren die naar de ISK gaan, zijn de jonge, leerplichtige vluchtelingen die vanaf 2025 in onze gemeentelijke opvang gaan verblijven. Dat zijn geen statushouders.

Hoe komen leerlingen naar school, is er veel meer verkeer te verwachten? En hoe wordt parkeren geregeld?

De verwachting is dat de jongeren uit Vorden naar school gaan fietsen en er voor de jongeren uit Hengelo gezamenlijk vervoer komt. Het aantal personeelsleden (incl. leraren) zal liggen tussen de 25 en 35 per dag afhankelijk van het aantal leerlingen dat les heeft. Een aantal van hen zal met de auto komen, dat is nu bij Het kompaan ook. We nemen de verkeerssituatie en -veiligheid mee in het haalbaarheidsonderzoek.

Wat doen de jongeren in de pauze?

In de pauzes hebben zij dezelfde bewegingsruimte als de huidige jongeren op het Kompaan hebben.  

Hoe denkt het ISK om te gaan met leerlingen die op straat roken omdat dit niet meer op het plein mag. Nu veel overlast van en weinig toezicht vanuit school.

Als na het haalbaarheidsonderzoek blijkt dat we de school geschikt is voor het inzetten van onderwijs aan de jonge vluchtelingen gaan we graag met omwonenden en het ISK in gesprek om afspraken te maken over onderwerpen die voor hen belangrijk zijn.

Er is veel rommel in de straten door de huidige leerlingen er is te weinig toezicht. Hoe gaat het ISK hier mee om?

Als het haalbaarheidsonderzoek laat zien dat voortzetten van het onderwijs mogelijk is, gaan we graag met omwonenden en het ISK in gesprek om afspraken te maken over onderwerpen die voor hen belangrijk zijn.

De taak vanuit het rijk is dat Bronckhorst 221 opvangplekken voor asielzoekers moet realiseren, waarvan 19 jongvolwassenen. Waarom kiest Bronckhorst voor 221 jongeren?

Wij kiezen in Bronckhorst om de gehele asielopgave in te vullen met jonge vluchtelingen. Door deze keuze vangen andere gemeenten in de regio meer volwassenen op. Met de opvang van jonge vluchtelingen op De Betteld hebben we goede ervaringen opgedaan.

  • Opvang voor jongeren is kleinschaliger dan voor volwassenen, waarbij de organisatie en begeleiding volledig door het COA gebeurt.
  • Jongeren hebben de toekomst en kunnen wat betekenen in de krapte op de arbeidsmarkt.
  • Na ervaringen vanuit De Betteld zien we wel dat kortdurende opvang (enkele maanden) weinig ruimte biedt voor de jongeren om te landen en werken aan hun toekomst. Dat biedt de opvang die we nu realiseren wel.

Waar komen de jonge vluchtelingen vandaan?

Welke acties worden ondernomen om te zorgen dat het onderwijs in 2035 (over 10 jaar zoals wordt gezegd) stopt. Kunnen we daarvan uitgaan?

Wij gaan uit van een periode van 10 jaar. Niemand kan garanderen dat het daarna stopt. We weten ook niet of het eerder stopt. De 10 jaar sluit aan bij de periode die toegezegd is aan het COA om opvanglocaties voor jonge vluchtelingen in de gemeente te realiseren. Na 8 jaar wordt met het COA geëvalueerd of verlenging daarvan noodzakelijk is.

Wat komt er na 10 jaar op deze locatie? Vorden heeft nieuwe woningen nodig.

Er is nog geen bestemming voor de locatie vastgesteld voor over 10 jaar. In de gemeente is aandacht voor extra woningen. Ook in Vorden. Voor de vrijkomende Kompaan-locatie aan de Nieuwstad willen we een woningbouwplan ontwikkelen. Andere nieuwbouwplannen die op stapel staan in Vorden zijn de nieuwe wijk aan de Almenseweg en de plannen voor de voormalige school De Vordering en op het terrein van de oude drukkerij van Weevers aan de Nieuwstad.

Hoe wordt er om gegaan met de natuur van het Beekdal?

De jonge vluchtelingen zijn zodra ze in de opvang wonen (tijdelijk) inwoner van onze gemeente. We verwachten dat zij net als andere inwoners van de gemeente respectvol met de natuur omgaan. COA begeleidt hen hierin.

Er is sprake van netcongestie, hebben de plannen voor de locaties daar geen invloed op?

  • Het Hoge: De locatie is een bestaande locatie met nutsaansluitingen waardoor het tijdelijk blijven gebruiken van dit pand voor onderwijs geen invloed heeft op de netcongestie. 
  • Nieuwstad: De locatie is een bestaande locatie met nutsaansluitingen.  

Zijn voor deze plannen bestemmingsplanwijzigingen nodig?

  • Het Hoge: De bestemming voor de locatie Het Hoge is al maatschappelijk/onderwijs. Voor het eventueel tijdelijk blijven gebruiken van het pand voor onderwijs aan jonge vluchtelingen en de inburgering (scholing) van volwassen statushouders is daarom geen bestemmingsplanwijziging nodig.  
  • Nieuwstad: De bestemming voor de locatie Nieuwstad is maatschappelijk/onderwijs. Een wijziging van het omgevingsplan (voorheen heette dit een bestemmingsplanwijziging) naar wonen is nodig. Deze starten we op nadat meer duidelijk is over het haalbaarheidsonderzoek (we verwachten dat dit in het voorjaar van 2025 gereed is).

Wat gebeurt er met de daling van mijn woningwaarde?

Denkt u dat uw woning minder waard wordt door de komst van ene opvanglocatie of de inrichting van een ISK-locatie, dan kunt u een verzoek tot planschade indienen. Het COA geeft aan dat uit onderzoek blijkt dat lang niet altijd sprake is van waardedaling, maar ieder verzoek om planschade is uniek en wordt beoordeeld door onafhankelijke adviseurs. Het verzoek kunt u indienen bij de gemeente, maar wij hebben geen rol of invloed op de beoordeling. Dit doet een onafhankelijk adviesbureau. De gemeente neemt wel het uiteindelijke besluit. Meer lezen: Nadeelcompensatie of planschade.

Gaat het realiseren van opvanglocaties wel door nu het kabinet de Spreidingswet van tafel wil?

Het kabinet wil de Spreidingswet van tafel. Het is echter op dit moment nog niet duidelijk wat het effect gaat zijn van dit voornemen. Voorlopig hebben gemeenten de plicht de huidige wetgeving uit te voeren. Bovendien is de nijpende situatie als het gaat om vluchtelingenopvang in ons land op korte termijn niet opgelost. In de regio hebben we, ook Bronckhorst, daarom afgesproken dat we ons inzetten voor een menswaardige opvang van vluchtelingen. Dus moeten we op dit moment ook blijven kijken naar het faciliteren van onderwijs voor deze groep.

Wordt er verdiend aan de asielopvang?

De gemeente verdient niet aan de asielopvang. Het rijk betaalt alle kosten voor de opvang en ondersteuning van jonge asielzoekers. De gelden vanuit de Spreidingswet voor onze inspanningen zijn overigens nog niet bekend.

De afgelopen jaren hielden we wel geld over vanuit de Oekraïne gelden (voor de opvang van deze groep). Deze zijn weer ingezet voor ons programma Migratie en Integratie, waarin staat hoe we alle opvang en ondersteuning van nieuwkomers regelen. Ook dit jaar verwachten we geld over te houden voor deze opvang en ondersteuning (2,9 miljoen euro). Dit geld parkeren we in onze algemene reserve omdat we nog niet weten of we het moeten terugbetalen aan het rijk. Als dit niet hoeft, bekijkt de raad hoe dit geld ingezet wordt.