Een zakenpaspoort is een reisdocument en een identiteitsbewijs voor mensen die veel reizen en daarvoor een visum nodig hebben.  

Aanvragen  

  • Voor het aanvragen van een reisdocument moet u ingeschreven staan in de gemeente Bronckhorst.
  • U hebt de Nederlandse nationaliteit.
  • Voor kinderen jonger dan 18 jaar is schriftelijke toestemming nodig van de gezaghouder(s). Zie meer informatie op deze pagina onder het kopje “toestemmingsverklaring nodig voor aanvraag reisdocument kind” hoe u dit kunt regelen.
  • U komt altijd twee keer naar het gemeentehuis, de eerste keer om het paspoort aan te vragen en de tweede keer om het paspoort op te halen. U maakt voor beide handelingen een aparte afspraak.

Publieksbalie gemeentehuis

Wilt u de aanvraag snel regelen? Dan kunt u uw aanvraag voor een deel online doen. Om de aanvraag online te starten, logt u in met uw DigiD. Vervolgens betaalt u alvast via iDeal. Als u een afspraak wilt maken voor meerdere personen, dan kunt u het beste direct een afspraak inplannen.

Na uw online aanvraag komt u, op afspraak, naar het gemeentehuis. Daar levert u uw pasfoto aan en neemt u uw (verlopen) reisdocument(en) mee.  

Aanvraag paspoort voorbereiden

Zodra uw paspoort binnen is, ontvangt u van ons een e-mail met daarin een link voor het maken van een afspraak om uw paspoort op te halen.

Lukt het niet om de aanvraag online te starten, maak dan een afspraak om uw paspoort aan te vragen.

Afspraak maken aanvragen paspoort

Paspoort kwijt?

Bent u uw reisdocument kwijt? Dan is het mogelijk om digitaal de vermissing van uw document al door te geven. Deze vermissing wordt direct landelijk geregistreerd. Lees voor meer informatie de pagina 'Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen'. 

Nodig bij de aanvraag

  • Een goedgelijkende recente kleurenpasfoto. Let op dat deze maximaal 6 maanden oud is op het moment van de aanvraag en dat deze voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Alle reisdocumenten die nog in uw bezit zijn. Ook als ze verlopen zijn en nog niet door de gemeente ongeldig gemaakt zijn.    
  • Hebt u geen (verlopen) reisdocument meer? U moet uw identiteit dan met andere bewijsstukken aantonen (bijvoorbeeld uw rijbewijs). Hebt u ook geen ander identiteitsbewijs? De gemeente stelt dan een nader onderzoek in om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw paspoort krijgt.   

Toestemmingsverklaring nodig voor aanvraag reisdocument kind  

Voor het aanvragen van een zakenpaspoort voor een kind jonger dan 18 jaar, moeten gezaghouder(s) toestemming geven. Ook moet het kind meekomen naar de afspraak. U kunt op drie manieren de toestemmingsverklaring regelen:  

  1. Voor de afspraak kunt u digitaal een toestemmingsverklaring indienen. U moet dit per gezaghouder invullen. Hiervoor heeft u DigiD nodig.    
  2. Bij de afspraak neemt u voor elk kind, een ingevuld formulier 'Toestemmingsverklaring reisdocumenten' mee. Hierbij zijn de originele, geldige identiteitsbewijzen van beide ouders of voogd nodig.  
  3. De gezaghouder(s) moet(en) meekomen. Dan wordt ter plekke het toestemmingsformulier ingevuld. Hierbij zijn de originele, geldige identiteitsbewijzen van gezaghouder(s) nodig.  

Reisdocument ophalen

U ontvangt nadat u een reisdocument heeft aangevraagd binnen een week een automatische mail dat uw nieuwe document bij de gemeente is ontvangen. U kunt dan direct een afspraak maken voor het afhalen van het document.  

Afspraak maken afhalen zakenpaspoort

Indien u binnen 3 maanden na uw aanvraag uw document niet hebt opgehaald, dan vervalt uw paspoort en wordt deze vernietigd. U krijgt de kosten van de aanvraag van het document niet terug.    

Kosten

  • Zakenpaspoort: € 83,85
  • Zakenpaspoort jonger dan 18 jaar: € 63,40
  • Extra kosten spoedaanvraag:  € 57,05
Goed om te weten

Geldigheid

  • Een zakenpaspoort is 10 jaar geldig voor personen die 18 jaar of ouder zijn.    
  • Een zakenpaspoort is 5 jaar geldig voor personen jonger dan 18 jaar.  
  • De ingangsdatum van de nieuwe geldigheidsduur van uw reisdocument gaat in op de dag dat u het nieuwe reisdocument bij de gemeente aanvraagt.  

Spoedaanvraag

Hebt u het paspoort eerder nodig dan is een spoedaanvraag mogelijk. Als u deze afspraak vóór 14.00 uur heeft gemaakt, kunt u uw paspoort de volgende werkdag na 10.00 uur ophalen. Aan een spoedaanvraag zijn extra kosten verbonden.   

Paspoort kwijt?

Lees voor meer informatie de pagina 'Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen'. 

Kinderen

Reist u samen met kinderen jonger dan 18 jaar, lees dan ook de informatie op de pagina 'Reizen met kinderen'.

Vingerafdrukken  

  • Vanaf 12 jaar worden vingerafdrukken opgenomen in het paspoort.
  • Het kan voorkomen dat door een medische beperking het moeilijk of niet mogelijk is om een vingerafdruk af te nemen. Met een tijdelijke beperking komt u in aanmerking voor een paspoort zonder vingerafdrukken dat 1 jaar geldig is.
  • Van een blijvende beperking is sprake als vaststaat dat de beperking voor altijd blijft bestaan. U kunt een paspoort of identiteitskaart zonder vingerafdrukken krijgen die 5 of 10 jaar geldig is.  
  • Bij twijfel kan om een medische verklaring worden gevraagd.

Inhouden van reisdocumenten

De volgende situaties gelden waarbij een geldig paspoort kan worden ingehouden:  

  • Het reisdocument is beschadigd.
  • Er zijn wijzigingen of aantekeningen aangebracht door een onbevoegde.
  • De foto van de houder vertoont niet meer voldoende gelijkenis.
  • Er zijn verkeerde gegevens in het reisdocument vermeld.
  • Er zijn fouten in het productieproces gemaakt.
  • Het reisdocument is vervallen.

Houdt rekening met het feit indien u of uw kind niet meer voldoende gelijkenis vertoond dat u mogelijk problemen kunt krijgen. Ons advies is om een nieuw reisdocument aan te vragen met een recente pasfoto. Voorkom hiermee identiteitsfraude. 

Identiteitsfraude

Pas op voor identiteitsfraude. Hierbij maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Met de KopieID app maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw reisdocument. Hebt u geen KopieID app? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid hoe u identiteitsfraude kunt herkennen en voorkomen.  

Aanvragen vanuit het buitenland

Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen voor een identiteitskaart of paspoort terecht bij een groot aantal Nederlandse vertegenwoordigingen, zoals ambassades en consulaten. Of bij een van de zogeheten grensgemeenten in Nederland. Het Ministerie heeft een stappenplan per land ontwikkeld, zodat u precies weet wat u moet doen en welke documenten u nodig hebt om een reisdocument aan te kunnen vragen.

Ook interessant voor u?

 Andere reisdocumenten:

Hebt u niet de Nederlandse nationaliteit? Dan hebt u soms recht op een paspoort. Zie voor meer informatie: