Verloren of gevonden voorwerpen melden
Hebt u iets gevonden of verloren in de gemeente? U kunt hiervan melding doen bij de gemeente. In situaties waarbij het vermoeden van diefstal bestaat moet u aangifte doen bij de politie.
Als u uw reisdocument bent verloren, moet u zo snel mogelijk een verklaring van vermissing doen bij de gemeente. Heeft u een identiteitskaart, paspoort of rijbewijs gevonden? Lever die dan altijd direct in bij de balie in het gemeentehuis, dit is iedereen wettelijk verplicht.
Er zijn geen printbare aanvraagformulieren. U kunt een gevonden voorwerp ook melden aan de balie van het gemeentehuis of telefonisch via (0575) 75 02 50. Onze klantadviseur vult dan samen met u de melding in.
Lijst met gevonden voorwerpen
De gemeente houdt een overzicht met gevonden voorwerpen bij. Bent u iets kwijt? Bekijk dan de lijst met gevonden voorwerpen. Staat uw verloren voorwerp erbij, neem dan contact met ons op.
Wie wordt eigenaar van het gevonden voorwerp
U kunt het voorwerp overdragen aan de gemeente, daarmee doet u afstand van het voorwerp. U kunt er ook voor kiezen om, indien de rechtmatige eigenaar niet gevonden wordt, eigenaar te worden van het voorwerp. Als u hiervoor kiest moet u het gevonden voorwerp zelf bewaren. Daaraan zijn een aantal spelregels verbonden:
- u bent verantwoordelijk voor het onderhoud van het voorwerp. De staat van het voorwerp mag niet verslechteren. Als de rechtmatige eigenaar zich bij de gemeente meldt, verstrekken wij uw contactgegevens. De eigenaar neemt dan zelf contact met u op.
- Is het voorwerp minder dan € 450,- waard dan wordt u na 3 maanden automatisch eigenaar van het voorwerp als de rechtmatige eigenaar zich niet gemeld heeft.
- Is het voorwerp meer dan € 450,- waard dan wordt u na 12 maanden automatisch eigenaar van het voorwerp als de rechtmatige eigenaar zich niet gemeld heeft.