Verantwoordelijkheid bij evenementen
Verantwoordelijkheid van de organisatie
De organisator van een evenement is verantwoordelijk voor een goed en veilig verloop van het evenement:
- zowel in de voorbereidingsfase, de realisatiefase als ook de afbouwfase
- zowel binnen de bouwwerken, het eigen evenemententerrein als in de (nabije) omgeving
De organisator en de eventuele leveranciers zijn vanuit deze verantwoordelijkheid de eerste om:
- risico’s ten aanzien van de veiligheid te analyseren en te beheersen.
- noodzakelijke maatregelen te treffen en de restrisico’s te overwegen en daar eventuele extra maatregelen op te treffen.
- overlast zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken.
- onnodige schadelijke effecten op de omgeving te voorkomen of te beperken.
Onderdeel van deze verantwoordelijkheid is ook het informeren en afstemmen van het evenement met omwonenden.
Rol gemeente en hulpdiensten
De gemeente en de hulpdiensten beoordelen het evenement op de aanwezige risico’s en de maatregelen om de risico’s te verminderen. Vooraf of tijdens het evenement kan politie en/of de gemeente toezicht houden op het evenement. Doelstelling is om te beoordelen of de organisatie aan de voorwaarden uit de vergunning en andere wet- en regelgeving voldoet en de eventuele risico’s beheersbaar houdt.
Bij een incident, crisis of een ramp die de organisatie niet zelf kan afhandelen, wordt ondersteuning gevraagd van de hulpdiensten: politie, ambulance, brandweer. In dat geval moet de organisatie alle aanwijzingen van de gemeente en/of de hulpdiensten opvolgen.