Veel gestelde vragen en antwoorden leefbaar en sportief Bronckhorst
We begrijpen dat je nog veel vragen hebt. We hopen hier al een aantal vragen te beantwoorden.
Hoe lang loopt het project?
Het doel is om eind 2024 voor de 5 gebieden een plan te hebben afgerond, met daarin een lijst met prioriteiten en budget, waarmee we de komende jaren vooruit kunnen. Vanwege het besluitvormingstraject van de raad, moeten de initiatieven rond begin juli al bekend en opgenomen zijn in dit traject.
Wat is de aanleiding voor dit project?
De gemeenteraad heeft tijdens de raadsvergadering van 20 oktober 2022 besloten om een gebiedsgerichte integrale lange termijnvisie voor leefbaarheid en sport in Bronckhorst te laten ontwikkelen. Een visie die rekening houdt met recente maatschappelijke ontwikkelingen rond klimaat, leefbaarheid en (de betaalbaarheid van) energie (Raad-00723/10-2).
De Uitgangspuntennotitie Sport en Leefbaarheid en de verdere uitwerking in het programma Vitaal Bronckhorst is hiervan het resultaat. Hierin is bepaald dat de concrete invulling en de (nog) te maken keuzes binnen leefbaarheid en sport samen met de gebieden moeten worden gemaakt. Niet alleen op het gebied van sporten en bewegen, maar vooral ook vanuit leefbaarheid.
Moeten wij als kern meedoen?
Uiteraard ‘moet’ er niets. Van diverse grotere en kleinere verenigingen en van diverse initiatieven in de gemeente hebben we inmiddels plannen binnengekregen. Als je een belangrijk idee hebt of een noodzaak in jouw kern kent en in aanmerking wilt komen voor financiering, meld jouw initiatief dan nu aan en praat mee. Dit kan nog tot uiterlijk 16 juni.
Hoeveel Kerngroepen zijn er?
Voor ieder van de gebieden, grofweg de oude gemeentegrenzen, is er een kerngroep. Er zijn dus 5 gebiedswerkgroepen.
- Noord: Vorden, Kranenburg, Wichmond/Vierakker
- Oost: Zelhem, Halle, Velswijk
- Zuid: Hummelo, Voor- en Achter-Drempt en Hoog- en Laag-Keppel, Eldrik
- West: Steenderen, Bronkhorst, Toldijk, Olburgen, Baak, Rha
- Midden: Hengelo, Keijenborg, Veldhoek, Varssel
Wat doe je tijdens de bijeenkomsten?
1e bijeenkomst
We keken samen hoe het gebied er uit zag. Hiervoor gebruikten we een kaart. We keken bijvoorbeeld naar welke verenigingen, buurthuizen, sporthallen en ontmoetingsplekken er zijn. Kloppen de gegevens die er nu bekend zijn. Welke verenigingen of voorzieningen zijn voor jou belangrijk. Wat zijn de huidige ontwikkelingen binnen en buiten je eigen dorp en kern?
Toen alles met elkaar in beeld was gebracht, bespraken we de ideeën en plannen. Willen we bijvoorbeeld voorzieningen of ontmoetingsplekken behouden, vernieuwen of opstarten? Of zijn er activiteiten of momenten van ontmoeting aan te dragen die nodig zijn voor de leefbaarheid.
Resultaat
De gemeente maakte met de informatie een ‘gebiedsfoto’. Daarnaast namen we de informatie mee in de voorbereiding van een zogenaamde ‘ontwikkelkaart’,
Degenen die bij deze bijeenkomst aanwezig waren, werden gevraagd om met de opbrengst van de avond in gesprek te gaan met mensen uit het dorp of de kern en vraagt of de informatie klopt en of er nog andere wensen zijn.
Digitale inspraak
Daarnaast konden inwoners, ondernemers en andere betrokkenen digitaal reageren. Hiervoor gebruiken we een digitale kaart waarop alle bestaande en ingediende initiatieven staan. Zij kunnen hierop nieuwe ideeën en/of plannen aangeven. Deze uitkomsten tellen ook mee in het samenstellen van de gebiedsfoto en de ontwikkelkaart.
2e bijeenkomst
De informatie die is opgehaald werd besproken. Klopt het beeld van alle voorzieningen, die we tijdens de eerste bijeenkomst hebben besproken, nog steeds? Misschien wordt een buurthuis wel veel meer gebruikt dan je eerst dacht. En misschien is een sportvereniging veel belangrijker voor de sociale contacten dan je hebt aangenomen. We bespraken het samen. Ook verzamelden we alle wensen die personen die gesproken zijn. Alles bij elkaar gaf het een beeld van waar de gelden en de oplossingen het meest nodig en/of gewenst zijn.
Resultaat
Dit beeld zetten we om in een ‘ontwikkelkaart’. Op deze kaart staan de initiatieven die nodig zijn om (verder) te ontwikkelen. We bepaalden met elkaar welke ontwikkelingen prioriteit hebben, welke inzet dit vraagt van alle betrokkenen en hoeveel dit moet gaan kosten. Dit kunnen dus projecten zijn waar een budget voor nodig is. Maar de conclusie kon ook zijn dat er een actieve samenwerking met een andere kern nodig is, of dat het nodig is om ergens in Bronckhorst verbinding te leggen met mensen die al een stapje verder zijn. Actief dus en met elkaar.
3e bijeenkomst
De vijf kerngroepen komen bij elkaar. Op een informele manier bespreken we de resultaten van de ontwikkelkaart. Hiervoor wordt de samenleving van de gemeente Bronckhorst uitgenodigd. Ook de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders is hierbij uitgenodigd. Dit is het moment om iedereen bij te praten.
4e bijeenkomst
Na de zomer komen we een laatste keer bij elkaar. Ieder in zijn eigen kerngroep. We bespreken met elkaar wat we hebben gehoord tijdens de 3e bijeenkomst. Want misschien is er nieuwe of betere informatie beschikbaar, die toegevoegd moet worden aan de ontwikkelkaart.
Hoe ondersteunt de gemeente in dit proces?
De gemeente is er om je te ondersteunen. Zo is er bijvoorbeeld veel informatie bij de gemeente beschikbaar over verschillende initiatieven en gebouwen. De gemeente kan ook adviseren over verschillende thema’s.
Is het proces ‘Leefbaarheid en sport’ nieuw voor de gemeente?
De manier waarop we dit proces aanvliegen is nieuw voor de gemeente. In plaats van dat de gemeente bepaald waar het geld aan wordt besteed, bepalen we dit samen (binnen de gestelde – financiële- kaders).
Wanneer is er budget beschikbaar?
Dit jaar is er budget beschikbaar. Wanneer de raad nog dit jaar de uitgekeerde bedragen vast moet stellen, betekent dit dat alle initiatieven rond begin juli al bekend en opgenomen moeten zijn in dit traject. Alle plannen moeten uiterlijk 1 augustus volledig zijn uitgewerkt om mee te kunnen nemen in het raadsvoorstel en raadsbesluit. Om alles voor te bereiden en op tijd klaar te hebben was de sluitingsdatum daarom afgelopen 16 juli.
Hoeveel budget is er beschikbaar?
Er is 1,675 miljoen euro beschikbaar.
Blijft dit budget na 2024 nog beschikbaar?
Nee, het budget is na 2024 niet meer beschikbaar. Wil je in aanmerking komen voor dit budget dan moeten alle initiatieven op 16 juni binnen zijn, dit i.v.m. de besluitvorming door de raad.
Belangrijk om te weten
Wanneer we met elkaar praten over een verdeling van een budget hebben we spelregels nodig om een goede verdeling te krijgen. Hiervoor hebben we een aantal uitgangspunten en regels (pdf) opgesteld. Hier staat bijvoorbeeld in dat een investeringsvraag, waar de gemeente een bijdrage aan levert, kostendekkend moet zijn met gebruik van cofinanciering.
Deze uitgangpunten, kaders en regels gaan we tijdens de kerngroepsessie verder met elkaar bespreken, zodat iedereen met dezelfde informatie aan tafel zit. Uitgangspunten en regels heb je nodig om op de juiste manier met elkaar de ontwikkelkaart te maken.
Is dit project hetzelfde als Vitale Kernen?
Met Vitale Kernen hebben we als gemeente ervaring opgedaan met het betrekken van inwoners bij beslissingen die hun woon- en leefgebied aangaan. We hebben hiervan geleerd. In het proces ‘Leefbaar en sportief Bronckhorst’ willen we op een zelfde manier omgaan met inwonerparticipatie.
Waarom werkt de gemeente met 5 gebieden en niet met 1 gemeente Bronckhorst?
Bronckhorst is een uitgestrekte gemeente met veel kernen. Om de plannen behapbaar te houden, werken we met 5 gebieden. We gebruiken grofweg de indeling van de oude gemeentegrenzen. Natuurlijk blijft het mogelijk om over het hele gebied heen te kijken naar oplossingen. De indeling van de 5 gebieden is als volgt:
- Noord: Vorden, Kranenburg, Wichmond/Vierakker
- Oost: Zelhem, Halle, Velswijk
- Zuid: Hummelo, Voor- en Achter-Drempt en Hoog- en Laag-Keppel, Eldrik
- West: Steenderen, Bronkhorst, Toldijk, Olburgen, Baak, Rha
- Midden: Hengelo, Keijenborg, Veldhoek, Varssel
Wat gebeurt er met alle informatie die is verzameld?
De informatie die is verzameld, communiceren we na afloop van iedere bijeenkomst ook naar buiten via de gemeentepagina in het huis aan huisblad ‘Contact’ en via deze webpagina. Zo kan iedereen de stappen volgen en eventueel reageren.
Alle informatie op de ontwikkelkaart wordt half augustus aangeboden aan de Raad. Die besluiten uiterlijk in oktober of alle initiatieven op de kaart voldoen aan de voorwaarden en daarmee een budget toegekend krijgen.
Mogelijk dat de raad beslist om de vaststelling van de gebiedsplannen door te schuiven naar oktober, om zo meer tijd te hebben om de inhoud en uitwerking van de gebiedsplannen met het college en de raad zelf te bespreken.
Staat jouw vraag er niet bij?
Stuur een e-mail naar zorgenenleren@bronckhorst.nl. Heb je een directe vraag over ‘Leefbaar en sportief Bronckhorst’, neem dan contact op met: Guus Roeloffzen, Procesbegeleider, tel 06-81035406, e-mail: g.roeloffzen@bronckhorst.nl of Jolanda Koldewey, Kwartiermaker, tel 06-41688940, e-mail: j.koldewey@bronckhorst.nl.