Tweede paspoort
Het kan voorkomen dat in uw eerste paspoort stempels staan van landen die in conflict zijn met de landen die u moet bezoeken. Dat kan problemen opleveren bij de toelating tot die landen. Een tweede paspoort kan dan uitkomst bieden.
Een tweede paspoort kan ook nodig zijn als u regelmatig dringend moet reizen naar landen waar een visumplicht is. Bijvoorbeeld als uw paspoort al bij een ambassade is voor het aanvragen van een visum. U kunt dan met het tweede paspoort een visum aanvragen voor een ander land. Een tweede paspoort is 2 jaar geldig.
Aanvragen
- Voor het aanvragen van een reisdocument moet u ingeschreven staan in de gemeente Bronckhorst.
- U hebt de Nederlandse nationaliteit.
- Uw huidige paspoort is nog minimaal 6 maanden geldig.
- Bent u uw reisdocument kwijt? Dan is het mogelijk om digitaal de vermissing van uw document al door te geven. Deze vermissing wordt direct landelijk geregistreerd.
- Voor kinderen jonger dan 18 jaar is schriftelijke toestemming nodig van de gezaghouder(s). Zie meer informatie onder het kopje “goed om te weten” hoe u dit kunt regelen.
- U komt altijd twee keer naar het gemeentehuis, de eerste keer om het paspoort aan te vragen en de tweede keer om het paspoort op te halen. U maakt voor beide handelingen een aparte afspraak.
Online voorbereiden met DigiD
Wilt u de aanvraag snel regelen? Dan kunt u uw aanvraag voor een deel online doen. Om de aanvraag online te starten, logt u in met uw DigiD. Vervolgens betaalt u alvast via iDeal.
Na uw online aanvraag komt u, op afspraak, naar het gemeentehuis. Daar levert u uw pasfoto aan en neemt u uw (verlopen) reisdocument(en) mee.
Zodra uw paspoort binnen is, ontvangt u van ons een e-mail met daarin een link voor het maken van een afspraak om uw paspoort op te halen.
Publieksbalie gemeentehuis
Lukt het niet om de aanvraag online te starten, maak dan een afspraak om uw paspoort aan te vragen.
Afspraak maken aanvragen tweede paspoort
Nodig bij de aanvraag
- Een goedgelijkende recente kleurenpasfoto. Let op dat deze maximaal 6 maanden oud is op het moment van de aanvraag en dat deze voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Alle (buitenlandse) reisdocumenten die nog in uw bezit zijn. Ook als ze verlopen zijn en nog niet door de gemeente ongeldig gemaakt zijn.
- Hebt u geen (verlopen) reisdocument(en) meer? U moet uw identiteit dan met andere bewijsstukken aantonen (bijvoorbeeld uw rijbewijs). Hebt u ook geen ander identiteitsbewijs? De gemeente stelt dan een nader onderzoek in om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw identiteitskaart krijgt.
- Is uw eerste paspoort niet in uw bezit vanwege een visumaanvraag? Dan is een kopie ook toegestaan. U moet dan wel de pagina met uw personalia (houderpagina) én alle visumbladzijden die bestempeld zijn kopiëren. Vergeet niet een schriftelijk bewijs mee te nemen van de ambassade of het consulaat waar uw eerste paspoort is.
- U moet kunnen aantonen dat u in een reis achtereenvolgens verschillende landen moet bezoeken waarbij er een grote kans is dat er problemen zijn bij toelating tot een land.
óf - U moet kunnen aantonen dat u regelmatig dringend moet reizen op een moment dat uw nationale paspoort in verband met visumaanvraag bij een buitenlandse vertegenwoordiging (bijvoorbeeld ambassade, consulaat) is. Het moet om een land gaan waar niet met een Nederlandse identiteitskaart naartoe kan worden gereisd.
Reisdocument ophalen
U ontvangt nadat u een reisdocument heeft aangevraagd binnen een week een automatische mail dat uw nieuwe document bij de gemeente is ontvangen. U kunt dan direct een afspraak maken.
Indien u binnen 3 maanden na uw aanvraag uw document niet hebt opgehaald, dan vervalt uw paspoort en wordt deze vernietigd. U krijgt de kosten van de aanvraag van het document niet terug.
Kosten
- tweede paspoort: € 86,85
- tweede paspoort jonger dan 18 jaar € 65,70
- extra kosten spoedaanvraag: € 59,10