Rekenkamer
Sinds 2006 is iedere gemeente wettelijk verplicht om een rekenkamer of rekenkamerfunctie (rekenkamercommissie) te hebben.
De gemeenteraad van Bronckhorst stelde met ingang van 1 januari 2018 een lokale rekenkamercommissie in, die in 2019 met de werkzaamheden startte. Met ingang van 1 januari 2023 is voor gemeenten en provincies de wet versterking decentrale rekenkamers in werking getreden. Vanaf 30 november 2023 is de rekenkamercommissie een rekenkamer geworden.
Bronckhorst heeft van 2006 tot 2018 deelgenomen aan de gezamenlijke rekenkamercommissie met de gemeenten Berkelland, Lochem en Montferland (RC BBLM). Het archief daarvan is de vinden in de archiefbewaarplaats van het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers te Doetinchem en via de website van Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers.
Taken rekenkamer
De rekenkamer ondersteunt de gemeenteraad in haar controlerende taak. De rekenkamer is zelfstandig in de keuze van onderzoeksonderwerpen en heeft voor de uitvoering daarvan een door de gemeenteraad toegekend budget.
De rekenkamer doet onderzoek naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het gevoerde bestuur. Met andere woorden: doet de gemeente wat ze moet doen en doet ze dat goed? De bevindingen met conclusies en aanbevelingen worden aan het college en de gemeenteraad gepresenteerd.
Samenstelling rekenkamer en nevenfuncties
De rekenkamer bestaat uit drie externe leden en een ambtelijk secretaris.
- Voorzitter: Arend Kloosterman
- Lid: Sebastiaan Stevens
- Lid: Silvi Joosten
- Ambtelijk secretaris: Esther Koeslag
Naam | Functie(s) |
---|---|
De heer A. Kloosterman |
|
Mevrouw S. Joosten |
|
De heer S. Stevens |
|
Publicaties
2024 – Rapport Inburgering statushouders gemeente Bronckhorst
2023 - Rapport P&C-cyclus
- Conclusies en aanbevelingen rapport P&C-cyclus
- Bevindingenrapport P&C-cyclus
- Bestuurlijke reactie rekenkameronderzoek P&C
- Nawoord rapport P&C-cyclus
- Infographic onderzoek P&C-cyclus
2022 - Informatiebeveiliging en privacy Gemeente Bronckhorst
2021 - Rekenkamerrapport Toezicht en handhaving, Openbare orde en veiligheid
- Rekenkamerrapport Toezicht en handhaving, Openbare orde en veiligheid
- Overkoepelende notitie Toezicht en handhaving, Openbare orde en veiligheid
- Infographic Toezicht en handhaving, Openbare orde en veiligheid
2021 - Rekenkamerrapport pilot Collectief Particulier Opdrachtgeverschap
- Rekenkamerrapport pilot Collectief Particulier Opdrachtgeverschap
- Infographic CPO positieve punten
- Infographic CPO kanttekeningen
- Infographic CPO aanbevelingen
2021 - Rekenkamerbrief Meldingen openbare ruimte Bronckhorst
2020 - Onderzoeksrapport rekenkamercommissie LOP Omgevingswet
2019 - Rekenkamerbrief kaderstelling sociaal domein
Meer informatie
Voor meer informatie over de rekenkamer, kunt u contact opnemen met:
Mevrouw E. Koeslag
E-mail: e.koeslag@bronckhorst.nl
Telefoon: (0575) 75 02 50