Kinderopvang controle

In samenwerking met de GGD houdt de gemeente toezicht op de kwaliteit van de kindercentra in de gemeente. Toezichthouders van de GGD zien toe op het naleven van de door de wet gestelde eisen en zorgen ervoor dat de kwaliteit van de kinderopvang gewaarborgd blijft. Een inspecteur van de GGD bezoekt elk jaar kinderdagverblijven, organisaties voor buitenschoolse opvang, gastouders en gastouderbureaus.

De GGD maakt van elke inspectie een rapport op. Deze inspectierapporten zijn in het Landelijk Register Kinderopvang in te zien.

Landelijk Register Kinderopvang

In het Landelijk Register Kinderopvang vindt u geregistreerde kinderopvangvoorzieningen. Hier vindt u ook het registratienummer van elke organisatie en gastouder. Dit nummer heeft u nodig als u kinderopvangtoeslag aanvraagt. In het landelijke register kunt u ook GGD-inspectierapporten downloaden.

Naar het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen

Klacht over kinderopvang

Als ouder gaat u met uw klacht eerst naar de opvangorganisatie.

Krijgt u geen reactie of wordt uw klacht niet serieus genomen? Bij de Geschillencommissie kunt u het Klachtenloket Kinderopvang inschakelen. Daar wordt gezocht naar een goede oplossing voor beide partijen. Lukt dit niet of wilt u geen gebruik te maken van het Klachtenloket Kinderopvang dan kunt u binnen 3 maanden uw klacht indienen bij de Geschillencommissie Kinderopvang.

Aan de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Kinderopvang zijn kosten verbonden. Dit geld krijgt u terug wanneer uw klacht gegrond wordt verklaard. Als de Geschillencommissie u in het gelijk stelt, wordt de opvangorganisatie verplicht om u dit bedrag terug te betalen.

Heeft u een klacht over een gastouder, dan gaat u naar het gastouderbureau waarbij de gastouder is aangesloten. Het gastouderbureau heeft een klachtenregeling en moet daarin ook een regeling opnemen over de afhandeling van klachten.

Goed om te weten

Kindercentra en gastouderbureaus worden elk jaar gecontroleerd. De GGD inspecteert bij kindercentra altijd de volgende zaken:

  • Hoe is de pedagogische praktijk?
  • Zijn er voldoende beroepskrachten aanwezig voor het aantal kinderen in de opvang?
  • Hoe groot zijn de groepen?
  • Heeft elke medewerker in de opvang een verklaring omtrent gedrag (VOG)?
  • Heeft elke medewerker de juiste diploma's?
  • Is er sprake van een veilige en gezonde opvanglocatie?
  • Zijn ze aangesloten bij de geschillencommissie?

Vanaf 1 januari 2018 gelden er nieuwe landelijke kwaliteitseisen voor kinderopvang en peuterspeelzalen. U vindt deze nieuwe regels op de website van de Rijksoverheid.