Inwoners tevreden over Wmo en jeugdhulp
Net als in voorgaande jaren zijn inwoners positief over de zorg en ondersteuning bij de uitvoering van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en jeugdhulp. Zij voelen zich serieus genomen en vinden dat de sociaal consulenten goed kunnen luisteren en vriendelijk zijn. Dat wijst het cliëntervaringsonderzoek 2023 uit dat adviesbureau BMC in opdracht van vijf Achterhoekse gemeenten uitvoerde.
Het onderzoek is gehouden onder Wmo cliënten die van maart 2023 tot en met mei 2024 een maatwerkvoorziening hebben gekregen en onder jongeren en ouders die jeugdhulp ontvingen.
Wmo
De vragen over de Wmo gingen over het contact met de gemeente, het gesprek, de cliëntondersteuning, het gespreksverslag, de beschikking en (het effect van) de ondersteuning. Veruit de meeste inwoners die aan het onderzoek meededen zijn erg tevreden over het keukentafelgesprek. 91% van de respondenten uit Bronckhorst is van mening dat zij in een gesprek met de medewerker samen naar oplossingen hebben gezocht. Cliënten voelen zich serieus genomen (94%). Ook vinden ze dat ze snel geholpen worden (84%)
Jeugdhulp
De vragen over de jeugdhulp gaan over de toegankelijkheid van voorzieningen, de uitvoering van de zorg en de effecten van de zorg. Het meest tevreden zijn de respondenten over de vriendelijkheid van de medewerker (100%). De ouders en jongeren zijn erg tevreden over de snelheid waarmee de gemeente een beslissing heeft genomen over de hulp (87%). Ouders en jongeren voelen zich respectvol behandeld (95%). Ook geven zij aan dat zij door de ondersteuning beter dingen kunnen doen, (78%) dat ze zich door de ondersteuning beter redden en dat ze door de ondersteuning een betere kwaliteit van leven hebben (78%).
Respons
Wij zijn blij met het aantal mensen dat de vragenlijst invulde. Om een beeld te krijgen van de kwaliteit van de keukentafelgesprekken over jeugdhulp zijn 240 ouders en 169 jongeren aangeschreven. 56 ouders en 17 jongeren vulden de vragenlijst in. Daarmee is de respons 17,8%. Ook zijn 245 ouders en 159 jongeren aangeschreven die gebruik maken van jeugdhulp. Zij ontvingen de brief drie tot zes maanden na de start van de jeugdhulp. Hiermee is de respons 19,1%. Van de 997 cliënten die zijn aangeschreven voor de Wmo over hun ervaring met het keukentafelgesprek met de sociaal consulent vulden 583 cliënten deze vragenlijst in. Daarmee is de respons 58,5%. Mensen die drie tot zes maanden na start van de zorg nog gebruik maakten van de Wmo zijn ook aangeschreven. Dit waren 926 cliënten. Hiervan hebben 481 cliënten de vragenlijst ingevuld. Daarmee is de respons 51,9%.