Identiteitskaart
Met een Nederlandse identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie). Iedereen vanaf 14 jaar moet in Nederland een eigen paspoort of identiteitskaart hebben. U kunt met de Nederlandse identiteitskaart naar de meeste landen in Europa reizen.
Aanvragen
Voor het aanvragen van een reisdocument moet u ingeschreven staan in de gemeente Bronckhorst.
- U hebt de Nederlandse nationaliteit.
- Bent u uw reisdocument kwijt? Dan is het mogelijk om digitaal de vermissing van uw document al door te geven. Deze vermissing wordt direct landelijk geregistreerd.
- Voor kinderen jonger dan 18 jaar is schriftelijke toestemming nodig van de gezaghouder(s). Zie meer informatie op deze pagina onder het kopje “toestemmingsverklaring nodig voor aanvraag reisdocument kind” hoe u dit kunt regelen.
- U komt altijd twee keer naar het gemeentehuis, de eerste keer om de identiteitskaart aan te vragen en de tweede keer om de identiteitskaart op te halen. U maakt voor beide handelingen een aparte afspraak.
Online voorbereiden met DigiD
Wilt u de aanvraag snel regelen? Dan kunt u uw aanvraag voor een deel online doen. Om de aanvraag online te starten, logt u in met uw DigiD. Vervolgens betaalt u alvast via iDeal. Als u een afspraak wilt maken voor meerdere personen, dan kunt u het beste direct een afspraak inplannen onder het kopje Publieksbalie gemeentehuis.
Na uw online aanvraag komt u, op afspraak, naar het gemeentehuis. Daar levert u uw pasfoto aan en neemt u uw (verlopen) reisdocument(en) mee.
Zodra uw identiteitskaart binnen is, ontvangt u van ons een e-mail met daarin een link voor het maken van een afspraak om uw identiteitskaart op te halen.
Publieksbalie gemeentehuis
Lukt het niet om de aanvraag online te starten, maak dan een afspraak om uw identiteitskaart aan te vragen.
Afspraak maken aanvragen identiteitskaart
Nodig bij de aanvraag
- Een goedgelijkende recente kleurenpasfoto. Let op dat deze maximaal 6 maanden oud is op het moment van de aanvraag en dat deze voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Alle reisdocumenten die nog in uw bezit zijn. Ook als ze verlopen zijn en nog niet door de gemeente ongeldig gemaakt zijn.
- Hebt u geen (verlopen) reisdocument meer? U moet uw identiteit dan met andere bewijsstukken aantonen (bijvoorbeeld uw rijbewijs). Hebt u ook geen ander identiteitsbewijs? De gemeente stelt dan een nader onderzoek in om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw identiteitskaart krijgt.
Toestemmingsverklaring nodig voor aanvraag reisdocument kind
Voor het aanvragen van een identiteitskaart voor een kind jonger dan 12 jaar, moeten gezaghouder(s) toestemming geven. Ook moet het kind meekomen naar de afspraak. U kunt op drie manieren de toestemmingsverklaring regelen:
- Voor de afspraak kunt u digitaal een toestemmingsverklaring indienen. U moet dit per gezaghouder invullen. Hiervoor heeft u DigiD nodig.
- Bij de afspraak neemt u voor elk kind, een ingevuld formulier 'Toestemmingsverklaring reisdocumenten' mee. Hierbij zijn de originele, geldige identiteitsbewijzen van beide ouders of voogd nodig.
- De gezaghouder(s) moet(en) meekomen. Dan wordt ter plekke het toestemmingsformulier ingevuld. Hierbij zijn de originele, geldige identiteitsbewijzen van gezaghouder(s) nodig.
Reisdocument ophalen
U ontvangt nadat u een reisdocument heeft aangevraagd binnen een week een automatische mail dat uw nieuwe document bij de gemeente is ontvangen. U kunt dan direct een afspraak maken.
Indien u binnen 3 maanden na uw aanvraag uw document niet hebt opgehaald, dan vervalt uw identiteitskaart en wordt deze vernietigd. U krijgt de kosten van de aanvraag van het document niet terug.
Kosten
- Aanvraag nieuw document € 75,80
- Aanvraag voor personen jonger dan 18 jaar € 40,90
- Extra kosten spoedaanvraag € 57,05