Gegevens inzien, aanpassen of verwijderen

U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te laten verwijderen. Op deze pagina leest u wat de mogelijkheden zijn en hoe u een verzoek in kunt dienen.

Verzoek om inzage, correctie of verwijdering persoonsgegevens

Als u een verzoek om inzage, correctie of verwijdering wilt doen, kunt u daarvoor gebruik maken van het online formulier via de roze button. In uw verzoek geeft u aan welke correcties of aanvullingen u wenst of welke gegevens volgens u moeten worden afgeschermd of verwijderd. Om er zeker van te zijn dat het verzoek wordt gedaan door de juiste persoon, vragen wij om in te loggen met DigiD. U kunt uw verzoek ook op het gemeentehuis indienen. Maak dan een afspraak en vergeet niet om uw identiteitsbewijs mee te nemen.

DigiDVerzoek om inzage, correctie of verwijdering persoonsgegevens

Recht van inzage

U kunt met het recht van inzage achterhalen of en welke persoonsgegevens van u worden verwerkt door een kopie hiervan aan te vragen bij de gemeente. Hierdoor krijgt u meer inzicht in wat er met uw gegevens gebeurt. En ook of de gemeente de juiste gegevens van u verwerkt en voor de juiste doelen.

De belangrijkste verzameling van uw persoonsgegevens binnen de gemeente vindt plaats in de Basisregistratie Personen (BRP). Als u alleen wilt weten welke gegevens van u zijn opgenomen in de BRP, dan logt u in met DigiD op Mijnoverheid.nl.

Het recht van inzage heeft alleen betrekking op uw eigen gegevens en niet op die van een andere persoon. Als u jonger bent dan zestien jaar of als u onder curatele bent gesteld, dan kan alleen uw wettelijk vertegenwoordiger namens u een inzageverzoek doen.

Wij kunnen een inzageverzoek gedeeltelijk weigeren als dit bijvoorbeeld nodig is voor de afscherming van de gegevens van iemand anders. Als u deze gegevens wilt inzien, dan wordt de andere persoon eerst in staat gesteld zijn mening te geven over uw verzoek.

In bepaalde gevallen mag de gemeente een vergoeding vragen die overeenkomt met de administratiekosten. Dit is bijvoorbeeld het geval bij verzoeken om meerdere kopieën en bij onredelijke, herhaaldelijke en/of excessieve verzoeken.

De afhandeling van een verzoek duurt normaal gesproken een maand. Wanneer een verzoek om grote hoeveelheden persoonsgegevens gaat, kunnen wij u vragen het verzoek te specificeren. Ook kunnen wij besluiten de afhandelingstermijn met maximaal 2 maanden te verlengen.

Recht van correctie of verwijdering

Wanneer u onjuistheden heeft gevonden in uw persoonsgegevens, kunt u bij de gemeente een verzoek indienen om uw gegevens te corrigeren, aan te vullen of af te schermen. Hetzelfde kunt u doen als gegevens onvolledig zijn. U kunt geen gebruik maken van het recht op correctie als het gaat om gegevens in bij wet ingestelde openbare registers, zoals de basisregistratie personen (BRP).

Ook kunt u geen gebruik maken van het recht van verwijdering indien wij de gegevens op basis van wettelijke bepalingen moeten bewaren. Bijvoorbeeld bij aanvragen om uitkering of subsidie.