Het recht en de hoogte van uw uitkering zijn afhankelijk van uw persoonlijke woon-, leef- en financiële omstandigheden (bezittingen, schulden, inkomen). Als deze omstandigheden wijzigen, geeft u dat dan op tijd door. Houd daarbij rekening met het volgende aan- en inleverschema:

MaandUiterste inleverdatumVerwerkingsdatum
Januari28 januari 202531 januari 2025
Februari25 februari 202528 februari 2025
Maart28 maart 202531 maart 2025
April28 april 202530 april 2025
Mei27 mei 202530 mei 2025
Juni27 juni 202520 juni 2025
Juli28 juli 202531 juli 2025
Augustus26 augustus 202529 augustus 2025
September26 september 202530 september 2025
Oktober28 oktober 202531 oktober 2025
November25 november 202528 november 2025
December26 december 202530 december 2025

Wijzigingen doorgeven

U geeft wijzigingen door via 'Mijn Inkomen'. Daar kunt u al uw gegevens rondom uw uitkering bekijken en wijzigen. U moet daarvoor inloggen met DigiD.

DigiDWijziging doorgeven in 'Mijn Inkomen'

Voorbeelden van wijzigingen zijn:

  • Uw woon- of leefsituatie of die van uw partner wijzigt. Bijvoorbeeld: verhuizing, inwonende personen worden 27 jaar, personen van 27 jaar komen bij u inwonen etc. Als u met één of meerdere personen van 27 jaar of ouder woont, dan kunt u de kosten delen. Er geldt dan een lagere uitkeringsnorm.
  • U gaat naar het buitenland voor bijvoorbeeld vakantie of familiebezoek.
  • U of uw partner heeft inkomen uit arbeid of een WW- of ZW-uitkering ontvangen. Dan moet u elke maand uw inkomen doorgeven. Voeg kopieën van loon-/uitkeringsspecificaties toe. Als u nog geen specificaties heeft, geeft u dan een schatting van de inkomsten. Zodra u de specificaties wel heeft moet u een kopie naar ons sturen.
  • U of uw partner ontvangt een WAO- of WIA-uitkering. Dan moet u per 1 januari en per 1 juli de specificatie van de gewijzigde gegevens doorgeven.
  • Uw alimentatie is gewijzigd. Voeg bewijsstukken, zoals bankafschriften en uitspraak rechter bij.
  • Uw vermogen is gewijzigd (vermogen is bezittingen min schulden). Als er iets in het vermogen wijzigt van u, uw partner of uw kinderen tot 18 jaar, dan moet u dat doorgeven. Denkt u bijvoorbeeld aan het ontvangen van een erfenis of schenking, de aanschaf van een voertuig (auto, motor, caravan, boot), de afkoop van een pensioen, een lening, aanspraak op het kindsdeel in verband met het overlijden van één van uw ouders etc.

Als u wijzigingen met bewijsstukken op tijd doorgeeft, dan voorkomt u dat wij uw recht opschorten, tijdelijke verlagen, beëindigen en terugvorderen. Bij het niet op tijd aan- of inleveren van gegevens betalen wij de uitkering niet uit. U krijgt hierover een brief.

Formulierenhulp

Vindt u het moeilijk een formulier in te vullen en gegevens te verzamelen? Dan kunnen wij de hulp van een vrijwilliger van Schuldhulpmaatje of Humanitas inschakelen. 

Let op: Maakt u samen met iemand anders, bijvoorbeeld uw partner, gebruik van een bepaalde regeling? U vindt dan de informatie over deze regeling terug op de persoonlijke pagina van de hoofdaanvrager. De partner moet na het opgeven van de inkomsten ook inloggen om de inkomsten mede te bevestigen.

Goed om te weten

Wilt u liever wijzigingen via een papieren formulier doorgeven neemt u dan contact op met het cluster Financiële administratie participatie. Telefoonnummer (0575) 75 02 50.