Leefbaar en sportief Bronckhorst

Het is heerlijk wonen in Bronckhorst. We hebben levendige kernen, sterke verenigingen en voorzieningen die toegankelijk zijn voor iedereen. Dit willen we voor de toekomst behouden. Maar dat gaat niet vanzelf. Op verschillende plekken staat de leefbaarheid nu al onder druk. Dat willen we nu aanpakken. Door onderlinge verbindingen te leggen en samen te werken. Om dit te realiseren startte dit jaar project Leefbaar en Sportief Bronckhorst. Betrokken inwoners, verenigingen, organisaties en de gemeente werkten samen om op te halen wat er in welk gebied nodig is om de kernen leefbaar en sportief te houden. Op deze pagina vind je alle beschikbare informatie over het project. 

Van gesprek met inwoners naar subsidieverzoek

In de afgelopen periode spraken we met verenigingen, organisaties en inwoners over de mogelijkheden van het project Leefbaar en Sportief Bronckhorst. Dit heeft er in geresulteerd dat ruim 50 initiatiefnemers een plan en subsidieverzoek hebben ingediend. Deze worden door de gemeente nu beoordeeld aan de hand van de vooraf opgesteld criteria.

De definitieve inzendingen

Op deze lijst staan alle initiatieven die een plan en subsidieverzoek hebben ingediend. 

Dit hebben we gedaan  

In ieder van de vijf gebieden is een kerngroep samengesteld, bestaande uit inwoners en andere betrokkenen. De kerngroepleden weten wat er leeft en speelt in Bronckhorst. Ze bekeken samen wat er nodig is in ieder gebied. 

Daarnaast zocht de gemeente ook inwoners actief op om informatie op te halen. We voerden gesprekken op straat, spraken 1-op-1 met direct betrokkenen in het gebied en gingen actief het gebied in om met iedereen kennis te maken.  

Op 3 juli presenteerden we alle plannen aan elkaar, het college van burgemeester en wethouders en aan de gemeenteraad. Hierbij waren veel inwoners, ondernemers en andere betrokkenen aanwezig. Met dit filmpje geven we een terugblik van de avond.

Opgehaalde informatie

In alle gebieden zijn bijeenkomsten en gesprekken geweest. De inhoud van deze gesprekken bundelen we per gebied. Klik op jouw gebied om te zien welke informatie is verzameld. 

Kan ik nog deelnemen aan de kerngroep?

Nee, de gesprekken zijn afgerond. Op 3 juli presenteerden we de resultaten aan elkaar, aan het college van burgemeester en wethouders en aan de raadsleden.

Wat doe je tijdens de bijeenkomsten

1e bijeenkomst

We keken samen hoe het gebied er uit zag. Hiervoor gebruikten we een kaart. We keken bijvoorbeeld naar welke verenigingen, buurthuizen, sporthallen en ontmoetingsplekken er zijn. Kloppen de gegevens die er nu bekend zijn. Welke verenigingen of voorzieningen zijn voor jou belangrijk. Wat zijn de huidige ontwikkelingen binnen en buiten je eigen dorp en kern?

Toen alles met elkaar in beeld was gebracht, bespraken we de ideeën en plannen. Willen we bijvoorbeeld voorzieningen of ontmoetingsplekken behouden, vernieuwen of opstarten? Of zijn er activiteiten of momenten van ontmoeting aan te dragen die nodig zijn voor de leefbaarheid.   

Resultaat
De gemeente maakte met de informatie een ‘gebiedsfoto’. Daarnaast namen we de informatie mee in de voorbereiding van een zogenaamde ‘ontwikkelkaart’, 

Degenen die bij deze bijeenkomst aanwezig waren, werden gevraagd om met de opbrengst van de avond in gesprek te gaan met mensen uit het dorp of de kern en vraagt of de informatie klopt en of er nog andere wensen zijn.     

Digitale inspraak
Daarnaast konden inwoners, ondernemers en andere betrokkenen digitaal reageren. Hiervoor gebruiken we een digitale kaart waarop alle bestaande en ingediende initiatieven staan. Zij kunnen hierop nieuwe ideeën en/of plannen aangeven. Deze uitkomsten tellen ook mee in het samenstellen van de gebiedsfoto en de ontwikkelkaart. 

2e bijeenkomst

De informatie die is opgehaald werd besproken. Klopt het beeld van alle voorzieningen, die we tijdens de eerste bijeenkomst hebben besproken, nog steeds? Misschien wordt een buurthuis wel veel meer gebruikt dan je eerst dacht. En misschien is een sportvereniging veel belangrijker voor de sociale contacten dan je hebt aangenomen. We bespraken het samen. Ook verzamelden we alle wensen die personen die gesproken zijn. Alles bij elkaar gaf het een beeld van waar de gelden en de oplossingen het meest nodig en/of gewenst zijn. 

Resultaat
Dit beeld zetten we om in een ‘ontwikkelkaart’. Op deze kaart staan de initiatieven die nodig zijn om (verder) te ontwikkelen. We bepaalden met elkaar welke ontwikkelingen prioriteit hebben, welke inzet dit vraagt van alle betrokkenen en hoeveel dit moet gaan kosten. Dit kunnen dus projecten zijn waar een budget voor nodig is. Maar de conclusie kon ook zijn dat er een actieve samenwerking met een andere kern nodig is, of dat het nodig is om ergens in Bronckhorst verbinding te leggen met mensen die al een stapje verder zijn. Actief dus en met elkaar.  

3e bijeenkomst

De vijf kerngroepen komen bij elkaar. Op een informele manier bespreken we de resultaten van de ontwikkelkaart. Hiervoor wordt de samenleving van de gemeente Bronckhorst uitgenodigd. Ook de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders is hierbij uitgenodigd. Dit is het moment om iedereen bij te praten.  

4e bijeenkomst

Na de zomer komen we een laatste keer bij elkaar. Ieder in zijn eigen kerngroep. We bespreken met elkaar wat we hebben gehoord tijdens de 3e bijeenkomst. Want misschien is er nieuwe of betere informatie beschikbaar, die toegevoegd moet worden aan de ontwikkelkaart.

Ik heb al een plan ingediend

Is jouw plan al bekend bij de gemeente, maar hebben we vanuit het project leefbaar en sportief Bronckhorst nog geen contact gehad met elkaar? Meld je dan bij ons (zorgenenleren@bronckhorst.nl) uiterlijk voor 16 juni. Zo weten we zeker dat we jouw plan ook meenemen. 

Veelgestelde vragen en antwoorden

Een aantal vragen en antwoorden staan hier op een rij.

Bekijk alle veelgestelde vragen en antwoorden

Hoe ziet het proces eruit

  1. Afgerond: Lancering gebiedsproces

    13 maart 2024

  2. Afgerond: Gebiedswerkgroepen samenstellen

    april - mei 2024

  3. Afgerond: Iedere kerngroep maakt zijn eigen gebiedsfoto en ontwikkelkaart

    mei - juni 2024

  4. Afgerond: Einddatum aanleveren initiatieven

    16 juni 2024

  5. Afgerond: Delen van de info over jouw gebied aan de samenleving en de gemeenteraad

    3 juli 2024

  6. Momenteel bezig: Beoordeling van subsidieaanvragen initiatiefnemers

    Op dit moment zijn we bezig met het beoordelen van de ingediende subsidieaanvragen.

  7. Nog te doen: Collegebesluit raadsvoorstel

    Instemming 5 gebiedsplannen

  8. Nog te doen: Raadsvergadering

    Besluitvorming over de 5 gebiedsplannen

  9. Nog te doen: Ontwikkelkaart aanpassen

    Indien nodig

  10. Nog te doen: Raad neemt een definitief besluit over de aanvragen op de ontwikkelkaart

    Eind 2024

  • Jolanda Koldewey

    Kwartiermaker, tel: 06 41 68 89 40, e-mail: j.koldewey@bronckhorst.nl

  • Guus Roeloffzen

    Procesbegeleider, tel: 06 81 03 54 06, e-mail: g.roeloffzen@bronckhorst.nl

Bijlage(n)

Zet je initiatief op de kaart illustratie